5. Zhangjiajie National Forest Park

Afgelopen week zijn we aangekomen in het tweede natuurpark dat we in onze reis gaan bezoeken: Zhangjiajie National Forest Park. Het park ligt in de provincie Hunan en is een UNESCO world heritage site die bekend staat om de (200 meter en hogere) zandsteen pilaren, 's werelds langste glazen brug en het feit dat de bergen in de film 'Avatar' geïnspireerd zijn op dit landschap.

Na de aankomst in de stad Zhangjiajie zijn we direct doorgegaan naar een hotel die vlakbij één van de ingangen van het park ligt. Dit was even zoeken maar uiteindelijk hebben we een bushalte gevonden met dezelfde Chinese tekens als in de omschrijving van het hotel aangegeven stonden. Eenmaal aangekomen in het kleine dorpje was de eigenaar al op ons aan het wachten om ons naar het hotel te brengen. Het dorpje waar wij verbleven (Yangjiajie) is nog opkomend en dat is te merken aangezien er overal gebouwen worden gebouwd.

De temperatuur (of eerder de gevoelstemperatuur) was hier een stuk lager dan we hadden verwacht. Volgens het weer was het rond 12 °C maar het voelde eerder aan alsof het aan het vriezen was. Met een dubbel paar sokken en alle vesten die we mee hadden zijn we dus de volgende dagen het park ingegaan.

Het uitzicht vanaf het hotel
Het ontbijt

We waren erg nieuwsgierig wat voor een park het zou zijn; een soort van pretpark of écht wilde natuur. Het bleek gelukkig méér wilde natuur te zijn met een laag 'pretpark gehalte'. Zo af en toe kwamen we een paar kleine gebouwen tegen en de paden waren gemaakt van stenen uit de omgeving.

Bij de ingang moesten we een ticket kopen van ¥245 (in China opgeschreven als 245亓) wat ongeveer €35 euro is. Het ticket is voor 4 dagen geldig en om er voor te zorgen dat iemand anders hem niet kan gebruiken wordt het ticket beveiligd met een vingerafdruk. Binnen het park rijden (gratis) busjes heen en weer op vaste routes.

De eerste dag besloten we een wandelroute bij Huangshi village af te gaan. We hebben ons hier een beetje vergist in de schaal van het park; op de kaart leek dit een relatief korte route maar we hebben zo'n 3 uur trappen gelopen voordat we überhaupt aankwamen bij Huangshi village dat helemaal bovenop de berg ligt. Tijdens de tocht kwamen we hier nog tientallen apen (makaken?) tegen.

Hier hebben we vervolgens nog snel de wandelroute met uitzichtpunten afgelopen en vervolgens de kabelbaan naar beneden genomen. Het zou achteraf verstandiger zijn geweest als we de kabelbaan naar boven hadden genomen 🙂

(klik om groter te maken)

De tweede dag was het 's ochtends aan het regenen en werd het vervolgens erg mistig. Wat wijzer van de eerste dag hebben we de kabelbaan naar boven genomen waarna we het dorpje Wulang hebben bezocht en de uitzichtpunten die hier aanwezig waren. De mist zorgde voor een erg bijzonder uitzicht waarbij meestal enkel de toppen van bergen zichtbaar waren. Aan het eind van de dag zijn we met de trappen weer naar beneden gelopen.

In dit dorpje is een heel bijzonder uitzichtpunt gebouwd bovenop één van de losstaande pieken. Deze was te bereiken door een metalen trapladder af te gaan, een paar rotsen op te klimmen en vervolgens een steile ladder te nemen naar de top van de rots een paar meter hoger.

Het uitzichtpunt op een piek

Na een dag onze benen te laten rusten zijn we de vierde dag opnieuw het enorme park ingegaan om twee plekken te bezoeken: Tianzi en Yuanjiajie. Tianzi ligt een stuk hoger dan de andere plekken en geeft meer overzicht van het park. Yuanjiajie ligt in het midden van het park en is de plek waar de rots (hallelujah mountain) staat die de inspiratie van Avatar zou zijn geweest. Ook is hier een 'natural bridge'. Na het pad af te lopen en terug te kijken was te zien dat een deel van het pad op een rots ligt die steunt op twee pilaren. Yuanjiajie was veruit de drukste plek in het park; te druk voor onze smaak.

Na het bezoeken van het park zijn we doorgegaan naar de stad Zhangjiajie waar we onze verlenging van het visum gaan regelen.