8. Chengdu

De volgende stop van onze reis was Chengdu; de stad waar alles in het teken van panda's staat. Chengdu staat dan ook bekend om de Giant Panda Breeding Research Base dat hier is gevestigd. Er wordt zelfs gezegd dat de inwoners van Chengdu zich ook een beetje als panda's gedragen; de sfeer in de stad was in elk geval een stuk kalmer dan in andere steden.

Onderweg naar Chengdu hadden we bijna onze trein gemist, omdat we bij vertrek uit Chongqing bij het verkeerde treinstation stonden. Chongqing kent drie treinstations (die allen qua grootte op Schiphol lijken) en onze trein vertrok vanaf het noordelijke station. Wat we alleen niet wisten was dat dit station ook nog eens was opgedeeld in een zuidelijk en noordelijk gedeelte, waardoor we bij de verkeerde entree stonden. Een busrit van ongeveer een kwartier zou je aan de andere kant van het station brengen. Gelukkig kon een jongen ons de goede bus aanwijzen en pasten we nog net in de bomvolle bus.

Eenmaal aangekomen in Chengdu, namen we de metro naar ons 7 Days Inn hotel. Het viel ons op dat er in de stad minder betaalbare hotels te vinden zijn, waar je ook als buitenlander mag verblijven. Op Booking.com staat specifiek benoemd of de accommodatie alleen Chinese staatsburgers toelaat. In heel China bestaat dit 'probleem' voor buitenlanders, maar vaak zijn er genoeg andere hotels waar je als buitenlander wél mag verblijven.

Doordat we de rijst en noodles nog steeds behoorlijk zat zijn gaan we ook hier maar op zoek naar een Subway. Volgens de informatie op internet zouden er behoorlijk wat vestigingen in de stad te vinden zijn, maar helaas kunnen we er geen een vinden. De adressen in China zijn voor ons ook nogal onlogisch en het straat/winkelbeeld veranderd zo snel, dat het goed mogelijk is dat de winkel er in het verleden wel heeft gezeten maar nu al weer gesloten is. We besluiten de zoektocht naar de Subway voorgoed op te geven, maar een paar dagen later komen we er gelukkig per toeval alsnog eentje tegen!

We hebben wel een toekomstige Subway vestiging gevonden

Natuurlijk brachten we ook een bezoek aan de Giant Panda Breeding Research Base, de grootste panda opvang ter wereld. Naast panda's bekijken kun je er ook veel leren over het fokprogramma en de biologie van de panda. Zo is een panda maar drie dagen in een jaar vruchtbaar en duurt een zwangerschap tussen de 80 tot 200 dagen afhankelijk van de conditie van de moeder. Gezien de grootte van de pup (die niet veel groter is dan een flinke panda drol) is het alsnog verwonderlijk dat het zo lang duurt 😉 Ook wordt er uitgelegd waarom panda's bamboe eten terwijl ze niet het maag en darmstelsel van een planteneter hebben; in de ijstijd was er weinig voedsel beschikbaar waardoor ze als overlevingstechniek zijn overgestapt op bamboe. Ze eten trouwens niet alle soorten bamboe, alleen 'maar' zo'n 27 verschillende soorten bamboe. Bamboe heeft een erg lage voedingswaarde, waardoor de panda's er de gedurende dag veel van moeten eten en verder niet te veel energie mogen verspillen. Vandaar dat ze na hun ontbijt om ongeveer 8 uur 's ochtends aan een 6 uur durende middagslaap beginnen. Tijdens ons bezoek zagen we de panda's dan ook op de meest rare en oncomfortabele manieren in slaap vallen.

Het fokprogramma van de organisatie is erg succesvol, waardoor we ook veel jonge pandaberen hebben gezien. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze beren weer worden uitgezet in het wild in een poging om zo de totale populatie te vergroten.

Op onze laatste dag in Chengdu hebben we de Jinsha Site bezocht; een archeologische vindplaats. Pas in 2001 werden hier meer dan 800 graven en vele spirituele voorwerpen zoals olifanten slagtanden en een gouden masker gevonden. De vondsten zijn afkomstig uit de Sanxingdui cultuur. Jinsha is in de periode van 1200 - 500 voor Christus een welvarende stad geweest.

Er waren ook veel basisschoolleerlingen op excursie, waar we grappig genoeg al beter in het engels mee konden communiceren dan met oudere Chinezen.

Na het museum namen we tenslotte nog de metro naar de Anshun brug, die 's avonds mooi verlicht is. In de 13de eeuw heeft Marco Polo zelfs ook iets over deze brug geschreven. De oorspronkelijke brug is helaas verwoest als gevolg van een overstroming, waardoor men in 2001 een nieuwere versie van de brug heeft neergezet.

De volgende dag zijn we met de trein naar Xi'an afgereisd.