7. Chongqing

Nadat we ons nieuwe visum binnen hadden zijn we de volgende dag met de bus naar Chongqing gereisd. De busrit duurde 7,5 uur maar had gelukkig wel een aantal stops om eten te halen of om even naar de wc te gaan. Je zou verwachten dat je in de tussentijd meer steden tegenkomt, maar het gebied tussen Zhangjiajie en Chongqing is een en al platteland. De miljoenenstad Chongqing doemt uren later opeens op uit een bergachtig landschap.

In eerste instantie zouden we alleen in Chongqing verblijven als een tussenstop richting Chengdu. Gek genoeg is Chongqing een beetje het New York van Midden China, maar is de stad vrij onbekend in het buitenland. Onder chinezen is de stad in ieder geval wél populair, aangezien dit ook een van de opstapplekken is voor een cruise over de Yangtze rivier. Door de aanleg van de drieklovendam (Three Gorges) in de Yangtze is het waterniveau gestegen. Als deel van het project zijn daarom aan het begin van de aanleg de archeologische vondsten die daar te vinden waren volledig opgegraven. In Chongqing hebben we het gelijknamige museum bezocht waar deze archeologische vondsten van de prehistorie (van het 'Ba' volk) te bewonderen zijn. Het museum is gelegen aan het People's Square, een bekend plein waar ouderen ook actief kaartspellen spelen. Aan de andere kant van het People's Square ligt de People's Assembly Hall. Het gebouw wordt vaak afgebeeld als kenmerk van de stad. Binnenin is een groot theater te vinden en een expositie van (vonden wij nogal lelijke) schilderijen 😉

Aangezien de stad niet is ingericht op buitenlandse toeristen werd het voor ons ook moeilijker om iets anders dan alleen maar noodles of rijst te eten. Een ontbijt van instant noodles, een lunch bestaande uit rijst en avondeten dat weer of uit noodles of rijst bestaat werden we zo al snel zat. Onderweg naar de Chaotmen Dock, waar de cruise schepen over de Yangtze vertrekken, zagen we in een metro station een bord met het logo van de Subway. Sandwiches zijn niet erg populair in China en aangezien we brood best missen besloten we op zoek te gaan naar de winkelketen. Helaas maken de duizenden Chinezen en evenveel winkelstraten/shoppingmalls het er niet makkelijker op, waardoor we uiteindelijk toch maar een raar soort eierpannekoek bij een kraampje hebben gehaald.

De volgende dag staken we met een kabelbaan de Yangtze rivier over, die midden door Chongqing stroomt. Je krijgt hier de typische Chinese ervaring: het is er druk en er wordt flink geduwd. Daarna nemen we een taxi naar 'Foreigner Street', een gratis entertainmentpark waar we op het internet over gelezen hadden. Volgens een van de reviews moet je hier zeker naar toe als je van rare dingen houdt, dus dat moesten we toch even checken. Het was in eerste instantie de bedoeling dat buitenlandse ondernemers zich hier zouden vestigen, waardoor Chinezen in aanraking zouden komen met andere culturen. Dat is niet helemaal gelukt, want er waren allemaal Chinese winkels op één Indisch eetkraampje na. Het park is soort combinatie van een dierentuin, pretpark en kermis. Daarnaast hebben ze ook een heleboel dingen nagebouwd, zoals een deel van de Chinese muur en ook kun je hier het Cristo Redentor beeld bewonderen dat bovenop een waterbaan staat. Het park is nogal verouderd, dus veel bezoekers trekt het niet meer. Ondanks dat er daardoor nogal een vreemde sfeer hangt, is het wel een van de weinige plekken in China waar je vrijwel alleen kunt zijn.

Op de een na laatste dag in Chongqing moesten we eerst met de metro naar het treinstation om kaartjes naar Chengdu voor de volgende dag te kopen. Onderweg stopte de metro bij een halte in een flat en namen we ook 's werelds langste roltrap. Nadat we de treintickets gekocht hadden besloten we het gebied rondom het station nog even te verkennen. Na onder een aantal viaducten door te hebben gelopen kwamen we langs een stadspark met een heel mooi uitzicht. Veel mensen liepen naar beneden om een eilandje te bereiken. Na even zoeken bleek dat ze een gat in een hek hadden gevonden waar je door heen kon om zo het eilandje te bereiken. Of het de bedoeling was dat er hier mensen liepen weten we dus niet, maar het was wel lekker om even in het gras te zitten.

Hierna hebben we de metro naar Hong Ya Dong gepakt, een winkelcentrum. Aan de overkant van de brug stonden veel fotografen om het winkelcentrum te fotograferen of om net als ons een timelapse te maken.

De volgende dag hebben we de trein naar Chengdu gepakt, een rit van 1,5 uur met de hogesnelheidstrein.