4. Guilin (li river) & Changsha

Thimo was gelukkig na een paar dagen weer beter, waardoor we op 5 maart de trein richting Guilin konden nemen. Omdat we een hogesnelheidstrein (maximum snelheid: 300 km/u) namen duurde de reis maar ongeveer 3,5 uur. We kwamen aan op het Noord station van Guilin en ons hostel lag vlakbij het centrale treinstation, waardoor we taxi besloten te nemen. Net als in Indonesië werden we vanuit het treinstation begroet door vele ‘taxi-taxi’ mensen, maar die weten we nu goed te negeren. Een stukje verder van het station af vonden we een echte (en dus betrouwbare) metertaxi.

We besloten gelijk maar goed gebruik te maken van onze aankomstdag in Guilin. De stad is overdag niet echt mooi te noemen, maar licht ’s avonds op! Om de stad te verkennen besloten we een night cruise te nemen over de rivier; ookal was dat nogal duur (voor 2 tickets waren we meer kwijt dan voor ons gehele verblijf in het hostel). Gelukkig was het het wel waard!

De natuur waar Guilin en het ernaast gelegen stadje Yangshao bekend om staan konden we natuurlijk niet overslaan. Het is nogal een gedoe om de reis naar het natuurgebied zelf te regelen, waardoor we besloten een bamboo raft tour te boeken. Eenmaal onderweg was er een probleem met de bus; de motor wilde niet meer starten ook na een poging om de bus te duwen. Uiteindelijk is er een andere bus geregeld. Met de raft vaar je een uur lang over de Li rivier, waarna je met een golfkarretje naar een dorpje wordt gebracht waar de tourbus je op staat te wachten. Buitenlandse toeristen mochten tot voor kort alleen de rivier over met een cruise boot, maar sinds een aantal jaren mag nu iedereen ook met een bamboe raft de rivier oversteken (een reddingsvest is alleen wel verplicht). De raft is overigens van PVC buizen gemaakt en niet van bamboe, maar dat maakt het niet minder leuk!

Na nog snel een timelapse te hebben gemaakt van dezelfde bergen die ook op het 20 Yuan (LINK) biljet staan, moesten we rennen naar de parkeerplaats om de tourbus naar Yangshao te pakken. In Yangshao zou de tour eindigen en moest je zelf vervoer terugvinden naar Guilin. Door Chinezen wordt Yangshao omschreven als een klein dorpje, maar zelfs na ongeveer 1,5 uur lopen door de hoofdstraat hebben we geen een busstation (Yangshao heeft twee busstations) kunnen vinden. Uiteindelijk zijn we met een andere tourbus teruggegaan: die stond langs de weg te wachten en was op zoek naar meer passagiers om zo met een volle bus te vertrekken. Voor 3 Yuan p.p. meer dan bij de publieke bus konden we mee.

De volgende dag hebben we eerst bij het loket treintickets naar Changsha gekocht. De dag erna waren we met de hogesnelheidstrein in zo’n 4,5 uur in Changsha: de hoofdstad van de provincie Hunan en ook de stad waar Mao Zedong op school heeft gezeten. Het was eerst niet ons plan om hier een tussenstop te maken, maar de reis van Guilin naar Zhangjiajie zou anders te lang duren. Bovendien hadden we zo ook de tijd om deze stad met zo’n 7,5 miljoen inwoners te verkennen, aangezien we er beiden nog nooit van gehoord hadden.

Het weer was niet zo goed die dag, maar we wilden toch graag het Juzhou Park bezoeken. Het park ligt op een eiland dat in het centrum van de stad ligt en heeft een eigen metrostation dus je kunt er makkelijk komen. In de zuidelijke punt van het eiland staat een heel groot standbeeld van een jonge Mao Zedong, dat zelfs in de regen indrukwekkend was. Omdat het een behoorlijk stuk teruglopen was besloten we een golfkarretje terug naar het metrostation te nemen.

De volgende dag zouden we met de bus naar Zhangjiajie vertrekken, maar wilden we ’s ochtends eerst nog naar het Provincial Museum in Changsha. Helaas kwamen we er net voor vertrek achter dat het museum tot eind 2017 gesloten is door renovatie, waardoor we een vroegere bus naar Zhangjiajie hebben gepakt.