11. Beijing & Chinese muur

We verlieten Pingyao vroeg in de ochtend en reisden per bus naar het treinstation. Er zijn twee treinstations in Pingyao, maar alleen één station is aangesloten op het hogesnelheidstreinen netwerk. Dit station ligt een eindje buiten de stad, maar is goed te bereiken als je weet welke bus je moet hebben. De treinreis naar Beijing duurde ongeveer 4 uur. Bij het treinstation hebben we de metro gepakt, waarna het nog even duurde voordat we het hotel uiteindelijk vonden. Het hotel ligt op loopafstand van de tempel van de Hemel, een bekende tempel in Beijing. De volgende dag hebben we dit dan ook als eerste bezocht.

De tempel van de Hemel was de plek waar de keizer een keer per jaar heenging om de Hemel te vragen om een goede oogst. Religie speelde een grote rol in het leven van een keizer. De keizer aanbad meerdere goden, zoals de God van de Hemel, de God van de Water en de God van de Oorlog. Zoals de naam al doet vermoeden, werd de keizer naar de tempel van de Hemel gedragen om een offer te brengen aan de God van de Hemel. Het tempelcomplex, de bijbehorende gebouwen en de omliggende tuin zijn samen ongeveer vijf keer zo groot als het terrein van de Verboden Stad. En dat is al behoorlijk groot 🙂 Om het park te betreden geldt een entree van 15 yuan (2 euro) maar als je ook de tempels wilt bezoeken kun je voor 45 yuan (6 euro) een combinatieticket kopen.

De dag erna besloten we de Verboden Stad te bezoeken. Nadat je door de beveiligingspoortjes (na de metro) heen bent zie je het Tiananmen Square, dat voor de Verboden Stad ligt. Tiananmen Square staat in Nederland beter bekend als het Plein van de Hemelse Vrede. Het was hier dat in 1989 een man recht tegenover de tanks stond. Het plein staat bekend als het grootste plein in de wereld en werd aangelegd in opdracht van Mao zodat een mensenmassa hier bijeen kon komen om hem te verheerlijken. Tegenwoordig wordt er elke dag een vlagceremonie gehouden en alhoewel het voor Chinezen een belangrijk moment leek te zijn, waren wij daar niet echt van onder de indruk.

Tian'anmen square
De vlag tijdens de ceremonie

Van de Verboden Stad waren we wel erg onder de indruk, het was heel groot! Overal stonden gebouwen en poorten die in de oude Chinese stijl gebouwd waren. 500 jaar lang was dit het politieke centrum van China en hebben er 24 keizers in het paleis gewoond. De Verboden Stad wordt trouwens zo genoemd omdat er in die tijd niemand het paleis mocht binnenkomen of verlaten zonder toestemming van de keizer.

Natuurlijk moeten we ook nog de Chinese muur bezoeken! Na wat onderzoek op internet te hebben gedaan kozen we ervoor om de muur in het gebied van Mutianyu te bezoeken. Dit deel is iets moeilijker te bereiken, maar is daardoor ook wat minder druk. Blijkbaar hadden meer buitenlanders geen zin om tussen de Chinese tours te lopen, waardoor er eigenlijk alleen maar buitenlanders bij dit deel van de muur waren.

Om er te komen namen we eerst de metro naar een busstation, waar we vervolgens op een bus stapten die ons in een uur op onze overstapplek zou brengen. Daar moesten we nog een tweede bus nemen, die ons vlak voor het ticket office afzette. Onderweg werd er door taxi chauffeurs flink geprobeerd om buitenlanders op te lichten. Na Indonesië trappen wij alleen nergens meer in; dus ook niet in een taxichauffeur verkleed als conducteur, die informatie geeft over de prijzen van de volgende bus en aangeeft dat je voor diezelfde prijs met zijn auto wel verder kan vanaf de overstapplek. Bij meerdere haltes sprongen er mensen naar binnen die beweerden dat je er écht hier uit moest als je naar Mutianyu wilde. Nadat we alle oplichters in de bus hadden afgewezen, moesten we overstappen op de volgende bus. Ook hier stond een horde taxi chauffeurs voor ons klaar, die het woord 'nee' niet leken te begrijpen. Gelukkig kwam de bus redelijk snel en betaalden we veel minder (3 yuan p.p) dan de taxi chauffeurs beweerden 🙂

Eenmaal aangekomen in Mutianyu, kochten we een ticket voor de kabelbaan. Grappig genoeg zaten we in hetzelfde karretje als Michelle Obama in 2012 had gezeten. Bovenop de muur zie je de muur zelfs in de verte nog door het landschap kronkelen. Het is ook behoorlijk steil!

De dagen erna hebben we ons voorbereid op de terugkeer naar Nederland. Vandaag hebben we nog de laatste souvenirs gekocht en vannacht stappen we na 6 hele leuke en avontuurlijke maanden op het vliegtuig terug naar Nederland!